Kerkrentmeesters
De kerkrentmeesters zijn in het bijzonder geroepen tot de verzorging van de vermogensrechtelijke aangelegenheden van de gemeente van niet-diaconale aard. Tevens zijn zij verantwoordelijk voor het bijhouden van de registers van de gemeenteleden en van het doopboek, het belijdenisboek en het trouwboek.
Het college van kerkrentmeesters bestaat momenteel uit drie ouderlingen-kerkrentmeesters en twee kerkrentmeesters. Het college wordt in haar taken bijgestaan in haar taken door heel veel vrijwilligers voor de ledenadministratie, solidariteitskas, kerkbalans, collectemunten, het schoonmaken van de kerk, het kosterswerk, het onderhoud aan tuin en gebouw, rommelmarkt, kerstmarkt, talentenveiling, het kerkblad Het Klokje, thuisbaantje en verjaardagsfonds.
Het CvK heeft o.a. tot taak in overleg met en in verantwoording aan de kerkenraad de materiële en financiële voorwaarden voor het leven en werken van de gemeente te scheppen en te onderhouden door:
– meewerken aan het beleidsplan, begroting en jaarrekening;
– zorg dragen voor de geldwerving;
– zorg dragen voor het beschikbaar zijn van ruimten voor de eredienst en andere
activiteiten van de gemeente;
- beheren van de goederen, de archieven en de verzekeringspolissen van de
gemeente;
- zorg dragen voor arbeidsrechtelijke aangelegenheden.
Het CvK vindt het belangrijk om het gemeenteleven te ondersteunen.
Het CvK wil voorwaarden scheppen voor gemeente(opbouw)werk en in de lijn van de visie die verwoord is in dit beleidsplan investeren in wensen en behoeften van werkgroepen en commissies.
De rode draad voor het CvK is rentmeester zijn in de betekenis van zorgen voor, met het doel dat de gemeente gaat bloeien.
De kerkrentmeesters blijven geloven in groei, hopelijk kwantitatief, maar zo niet kwantitatief dan wel kwalitatief.
Ook wil het CvK gemeenteleden motiverend en positief benaderen door te laten zien wat er met het geld van de gemeente gedaan wordt en door open te zijn over de financiële baten en lasten, zodat gemeente zijn financieel mogelijk is.
Beamerteam
In de kerk maken we gebruik van een beamer. Tijdens de vieringen worden er middels een power-point de liederen, schriftlezingen en eventueel foto’s en filmpjes getoond.
Ook tijdens bijzondere diensten (trouw- en rouwdiensten) kan de beamer onder voorwaarden gebruikt worden. De te tonen beelden kunnen dan op een usb-stick aangeleverd worden, waarna ze door een lid van het beamerteam zullen worden getoond. Elders op de website treft u de namen van de leden van dit team aan.
Streamerteam
Ten gevolge van de Coronacrisis heeft het College van Kerkrentmeesters besloten om de vieringen te streamen. Daarvoor is een streamerteam opgericht, dat sinds maart 2020 functioneert. Elders op de website treft u de namen van de leden van dit team aan.
Kerkbalans
De belangrijkste fondswerving in de gemeente is de actie Kerkbalans die jaarlijks in de tweede en derde week van januari wordt gehouden. De leden van de gemeente worden benaderd en gevraagd hoeveel zij willen toezeggen voor het plaatselijke kerkenwerk voor dat jaar. De actie loopt gelijk met hetzelfde motto als de landelijke actie Kerkbalans.
Solidariteitskas
De naam bevestigt het al: het gaat om solidair zijn, dus delen.
Ook van kosten die om bijzondere redenen door kerken moeten worden gemaakt.
In de loop van oktober vindt de inning plaats van de jaarlijkse bijdrage voor de Solidariteitskas.
Aan de lidmaten wordt een bijdrage gevraagd van € 10,-.
Collectemunten
In de hal van de Thaborkerk liggen formulieren waarmee collectemunten besteld kunnen worden.
Gekozen kan worden uit zakjes met:
20 blauwe collectemunten van € 0,60 per munt is € 12,00 per zakje
20 rode collectemunten van € 1,00 per munt is € 20,00 per zakje
20 gele collectemunten van € 2,00 per munt is € 40,00 per zakje
Het bestelformulier kan worden ingeleverd bij Margriet de Bruijn, Waaldijk 71 (tel. 0183-630558). Na bestelling en overmaking van het bedrag worden de collectemunten thuis bezorgd.
Informatieblad ‘Het Klokje’
Om op de hoogte te blijven van het wel en wee in de Hervormde Gemeente Vuren kan men zich abonneren op het kerkblad ‘Het Klokje’’. Dit blad verschijnt een keer in de twee maanden. Voor inwoners binnen de kern Vuren is een abonnement € 15,- per jaar en daarbuiten – als het kerkblad per post wordt verzonden – kost een abonnement € 25,- per jaar.
Inleveradres kopij Ria Looijen, De Rietput 11, 4214 DW Vuren, tel.: 0183-632758 of 06-22449008 / ria.looyen@planet.nl.
Voor abonnementen, verspreiding en adreswijziging is de contactpersoon Margriet de Bruijn, tel. 0183-630558.
De inhoud van de laatste zes nummers treft u aan onder het kopje ‘Kerkblad’
Kosters
Er is een roulatiesysteem opgezet van vijf gemeenteleden die om beurten één keer per maand kosteren.
De contactpersoon is Jan van Dalen (tel. 0183-633055).
Reserveren Thaborkerk, rouwhuiskamer en/of bijzaal
De contactpersoon is Ank de Kock (tel. 0183-633755).
Beheer keuken
De contactpersoon voor de keuken van het kerkelijk centrum is Ank de Kock (tel. 0183-633755).
* Bankrekeningnummer van het kerkrentmeesterlijk beheer:
3280.54.895 t.n.v. Kerkvoogdij Hervormde Gemeente Vuren
Het college van Kerkrentmeesters bestaat uit:
Voorzitter: Pleun Tromp, ouderling-kerkrentmeester (0183-630521)
Secretaris: Maarten Wilschut, kerkrentmeester (06-30219579)
Penningmeester: Ria Looijen, ouderling-kerkrentmeester (06-22449008)
Lid: André van Duin, kerkrentmeester (06-12759909)
Lid: Adrie Hagenaar, ouderling-kerkrentmeester (06-53265653)
Beamerteam:
Anjo van Dalen
Dick Klein Geltink
Joke Versluis
Streamerteam:
Ans de Bruijn
Jan van Dalen
Ria Looijen
Joke Versluis
Liturgiecommissie:
Aty de Groot
Peter van de Minkelis
Annemieke Wilschut
Kosters:
Jan van Dalen
Roel van Dalen
José Ekelmans
Roel Smit
Corrie Weeda
Lectoren:
Ria de Bie
Aty de Groot
Jenneke Klein Geltink
Annemarie Pippel
Kerst- en Pasencommissie:
Anjo van Dalen
Tineke Hagenaar
Corina den Hartog
Ank de Kock
Arina van Leersum
Belangrijke links:
www.kerkvuren.nl/anbi-kerkrentmeester
en
www.kerkvuren.nl/anbi-diaconie
en